Jaké byly tvé potápěčské začátky a kdy jsi pod hladinu začal brát i fotoaparát?
Začalo to v době, kdy se táta potápěl ve Svazarmu, já dělal fotky v pionýru a díval se každý pátek na přírodopisné seriály. S trochou štěstí byly o životě pod hladinou moře.
Potápěčské začátky byly krkolomné a od asi tak třicátého ponoru spojené s fotoaparátem půjčeným od mého kamaráda.
Jaký je tvůj potápěčský sen?
Chci pod vodou potkat velryby a samozřejmě je vyfotografovat.
Specializuješ se na nějakou oblast podvodní fotografie?
Zatím jsem se v jiné než teplé slané vodě nepotápěl. Nesnažím se nijak specializovat, fotografuji, když mám pocit, že se může povézt hezká fotka.
Kde můžeme tvé fotografie vidět?
Své fotografie vystavuji na svém webu, občas je někdo někdy otiskne. Jsem hrdým členem BSoUP, Britské asociace podvodních fotografů.
Spolupracuji s organizací Coral Reef Alliance, moje fotografie jsou použity například v kalendáři na rok 2011. Provozuji web Help The Seas. Výtěžek z fotografií zde prodaných putuje k organizacím Archelon a Seacology na ochranu želev a jiné spousty vodní.
Jakou používáš fotografickou techniku?
Jsem zcela digitální, používám Canon EOS 450D v pouzdře Ikelite se dvěma blesky. Objektivy jsou též od Canonu, 60mm macro a 10-22mm širokoúhlý zoom. Už se nemohu dočkat, až dostanu pod vodu svůj Canon EOS 7D. Abych ho neutopil tak pro něho mám vyhlídnuté pouzdro od Nauticamu.
Zpracováváš dále snímky v počítači?
Fotografie v počítači samozřejmě zpracovávám. RAW formát to vyžaduje. Adobe Lightroom a Photoshop jsou mými základními nástroji. Pod vodou se snažím dosáhnout co nejlepší kompozice a osvětlení abych získal co největší množství detailů, ale...
V hledáčku pod vodou nevidím celý snímek, takže se raději spolehnu na oříznutí v počítači. Při fotografování makra se také často dostanu za ostřící možnosti objektivu a nezbude než ořezávat. Napravuji slabosti digitálních fotoaparátů jako jejich neschopnost správně zvládnout vyvážení bílé, plnou expozici a kontrast. Ostřím, upravuji simultánní barevný kontrast a podle pocitu odstraňuji kosmetické závady tak, aby to odpovídalo mé představě o snímku.
Vytvořil jsem již (ke dnešnímu dni dvě) fotorealistické kompozitní fotografie, podařilo se mi tak ztvárnit moji představu o konkrétním snímku. Musím říci, že jsem si ten tvůrčí proces velice užíval.
Jaký jsi měl nejsilnější zážitek spojený s podvodním fotografováním?
Asi nejsilnějším zážitkem bylo jednodenní školení od Martina Edge, autora knihy "The Underwater Photographer", dosud nejlepší knihy o podvodní fotografii. V češtině vyšla pod názvem "Fotografujeme pod vodou".
Je těžké takovému učiteli přiznat všechny fotografie, které jsem pod vodou "nacvakal". Ony ho ještě ke všemu zajímají hlavně ty nepovedené. Martin poukázal na většinu mých zlozvyků, které jsem předtím "pečlivě nacvičil". Od toho dne mnohem více přemýšlím o tom, proč vlastně fotografuji a čeho chci dosáhnout. Strávil jsem několik ponorů jenom tréninkem a zkoušením toho, co pod vodou mohu s fotoaparátem dokázat. A jsem sám se sebou mnohem méně spokojený, než jsem byl.
Obrázek pro váš monitor viz tapety na plochu.