Průměrné teploty vody v hloubce po měsících | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
leden | únor | březen | duben | květen | červen | červenec | srpen | září | říjen | listopad | prosinec |
- | - | 6°C | 9°C | 12°C | 14°C | 14°C | 15°C | 16°C | 16°C | 15°C | 11°C |
Typ - řecká ocelová motorová obchodní loď
Potopená - 04:30 8.1.1968
Délka - 60,15 metrů
Šířka - 9,3 metrů
Výtlak - 1600 BRT
Maximální hloubka - 32 metrů záď
Minimální hloubka - 24 metrů příď
Osa vraku - 130°
Loď byla vyrobena 6. března 1952 v loděnici W.Kremer und Sohn, Amshorn, Německo. Pod jménem Alsterpark ji provozovala firma Weidtmann & Ballin, Hamburg. Na začátku roku 1968 byla prodána řecké firmě C.M. Sarlis z Pirea.
Mylně bývá nazýván Pelastis.
Loď po vyložení nákladu rudy v Rijece, kam připlula 4.1. z Benátek, odplula do malého přístavu Jurjevo blízko města Senj. Tady naložila 500 kubíků dřeva. Brzy po nakládce se začalo zhoršovat počasí. Kapitán se rozhodl opustit nechráněný přístav Jurjevo a zamířil do Crikvenice. Blízko Crikvenice spustil kotvu. Kapitán doufal, že spuštěné kotvy a běžící motory překonají sílící bouři.
Během noci vítr stále sílil a moře se velmi rozvlnilo. Asi o půl třetí v noci začal hurikán o rychlosti asi 200 km/h, který loď unášel vstříc skaliskům ostrova Krk. Posádka netušila, že dno zálivu u Crikvenice je zcela písčité. Kotvy se neměli za co zachytit. Po dvou hodinách bitvy s větrem a vlnami narazil Peltastis 8.1.1968 do skaliska mezi městečky Silo a Klimno.
Na palubě bylo 12 námořníků. Po nárazu skočili do moře, ale pouze 4 se zachránili. Kapitán lodi Theodoros Belesis se rozhodl potopit se svojí lodí.
Po několika měsících potápěči z Crikvenice, když poprvé navšítivili vrak, našli jeho tělo v navigační místnosti ve vzpřímené poloze hledící kupředu. Kapitán byl 10 měsíců po tragedii pochován v Rijece na hřbitově Kozala.
Vrak leží při pobřeží ostrova Krk poblíž mysu Glavati ve Velebitském kanalu. Je asi 50 metrů od břehu, jednu a půl námořní míle od městečka Silo. Loď je poměrně zachovalá, stojí vzpřímeně, na zádi jsou nástavby s můstkem, lze vidět šroub i kormidlo. Asi ve třetině délky lodi jsou navijáky a stěžeň, vrchol stěžně je v hloubce 8 metrů.
Doporučuji ponor ráno jako první skupina. Dno je bahnité a po 45 minutách se skupinou 18 potápěčů je viditelnost sotva 2 m.!!!
Datum a čas | Hloubka | Teplota [°C] | Viditelnost [m] | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Hodnocení | [m] | Vzduch | Voda max. | Voda min. | Nahoře | Dole |
28.09.2021 09:30 | 30 | 24 | 21 | 20 | 10 | 10 |
Potápěno jako freediving, slušná viditelnost, Vrak dostupný z břehů, cca 500m od nejbližšího parkování. (Zapsal ) | ||||||
01.06.2019 10:00 | 32 | 20 | 14 | 13 | 5 | 10 |
Zapsal | ||||||
31.12.2018 11:40 | 30 | 8 | 12 | 12 | 8 | 5 |
Zapsal | ||||||
16.08.2016 15:30 | 32 | 28 | 23 | 16 | 20 | 3 |
Pěkná strojovna. Viditelnost nic moc. Šroub pouze po hmatu. (Zapsal Šlesingr Pavel) | ||||||
30.10.2015 14:00 | 30 | 17 | 16 | 16 | 5 | 3 |
Nebylo rozkopáno, ale dole u lodního šroubu viditelnost minimální (Zapsal ) |
Blízké lokality | Stát | Typ | Kudy tam |
---|---|---|---|
Krk - mělčina JV od Galunu | Chorvatsko | Moře - ponořený útes | 25 km / 173° |
Krk - mys Sv. Marak | Chorvatsko | Moře - stěna | 6 km / 164° |
Krk - Rt. Negrit | Chorvatsko | Moře - stěna | 20 km / 186° |
Krk - vrak TA45 Spica | Chorvatsko | Moře - vrak | 12 km / 131° |