Popis lokality
*** max. 42m 20 min. + dek. pouze za klidného počasí svítilna, dekompresní bóje,
Costa del Montgrí, 4,5 námořních mil severně od přístavu l´Estartit
Na tomto ponoru navštívíme vrak jménem Marmoler, který patří na Costa Bravě k těm nejzachovalejším. Jeho délka je 47,25 m. Okolní voda bývá jen zřídka průzračná; pokud si ovšem vybereme k ponoru den, kdy je zaručena dobrá viditelnost, naskytne se nám pohled na celou loď již od zanoření.
Společně se známými obtížnostmi při potápění na vracích, jakým je například snadno zvířitelný sediment a návštěva nákladových prostor lodi, nesmíme také zapomenout na hloubku, kterou při ponoru dosáhneme, a na fakt, že jsme na otevřeném moři.
JAK SE DOSTAT K LOKALITĚ
Vrak Marmoler je známý jako loď pod názvem Avvenire převážející mramor, který stále leží v jejích útrobách. Jeho poloha je přibližně dvě námořní míle SSZ od Punta del Milà, směrem od Cala Montgó.
Ponor na Marmoler patří k nejvzdálenějším, který můžete provést od přístavu l´Estartit, a abychom se dostali přímo k místu ponoru, je nutno přeplout celou délku Costa del Montgrí až do chvíle, kdy spatříme Cala Montgò.
Vrak se dá velice těžko najít, a pokud nejste znalí místní oblasti, doporučujeme obrátit se na potápěčské centrum, abyste zbytečně neplýtvali časem. Například potápěčských centrum, které sídlí přímo před Cala Montgò, navštěvuje vrak velice často. Pokud se přeci jenom rozhodnete nalézt vrak vlastními silami, doporučujeme zajistit si plavidlo s obsluhou, přivázat kotvu k nadstavbě lodi a ponechat jí tam po celou dobu vašeho ponoru.
ORIENTACE PŘI PONORU
Avvenire se potopila v roce 1971 po té, co narazila do pobřeží mezi přístavem l´Escala a Punta Trencabracos. Moře ji posléze spláchlo do její nynější polohy.
Lodní trup je stále zachován v jednom celku a leží na bahnitém dně. Záď je položena směrem na JVV) v hloubce 42 metrů a příď na SZZ v hloubce 37 metrů. Plavidlo je střední velikosti a při průzračné vodě můžeme spatřit celou loď, což není například možné u vraků typu Reggio.
Cestou dolů můžeme potkat hejno sardinek nebo “bogue”. Jakmile se dostaneme na dno, přivážeme kotvu, pokud takovéto upevnění samozřejmě považujeme za nutné. Následně se zorientujeme tak, abychom na konci ponoru byli schopni najít cestu zpět ke kotvě. Posléze učiníme první okruh okolo lodi. Můžeme zde nalézt zelené hvězdice, “bryozoans”, spousty ústřic na trupu lodi, mořské úhoře v kruhových oknech, příležitostně i bílé “Seabream” a zlatohlavé “Bream” u zábradlí. Ve výklencích zadní části paluby byl také vidět velký humr. Zaručeně tu najdeme mořské sasanky, kterých je hojnost po celé lodi.
Po prozkoumání zevnějšku lodi vplouváme do nákladových prostor, abychom si prohlédli náklad – mramor. Je důležité nevplouvat nikam, kde bychom se necítili bezpečni, a převážně je nutná opatrnost při plavání s ploutvemi, abychom nezvířili sediment, kterého je všude dost.
V době psaní této příručky, počátkem roku 1996, jsme mohli sledovat kusy velké sítě povlávat okolo různých částí lodi - snažte se jim vyhnout.
Po dovršení 20-ti minut pod vodou bychom měli myslet na návrat zpátky, k místu, kde jsme zanechali kotvu. Je možné, že z hlediska zvíření sedimentu, nebo v případě, že jsme loď nepřivázali k vraku a loď byla větrem odnesena na jiné místo od původního kotviště, nebudeme moci nalézt kotvu. V tomto případě je důležité mít s sebou bubínek s 50 až 60-ti metrech provazu, který pak kamkoliv připevníme a v klidu provedeme dekompresi.