Autor: Vydal: Rozsah: Cena: ISBN |
Název "Foto a video pod vodou" je opravdu slibný, skoro stejně slibný jako předchozí Novákova kniha Fotografování pod vodou z roku 1988. Její obsah kupodivu nebyl věnován fotografování, ale stavbě vodotěsného boxu na fotoaparát svépomocí. Nechápu, proč se tedy kniha tak nejmenovala. Velmi přesně si pamatuji, že na straně 127 byla jediná, z hlediska fotografování důležitá informace, a to ta, že většina dobrých snímků ve sladké vodě vzniká při použití clony číslo 8. Trochu málo na celou knihu, no ale bylo to za komunistického útlaku a autorovi možná hrozilo vězení, kdyby napsal něco o fotografovaní. O to více jsem se těšil na obsah knihy nové, která už proboha musí něco o tom fotografování obsahovat!
Na první pohled mě zaujala odpudivá obálka, na které dominuje jedovatě zelená fotomontáž sladkovodní rostliny s rudomořskou murénou. V dnešní době je třeba upoutat, aby se to prodalo, řekl jsem si. Když jsem knihu prolistoval, vzpomněl jsem si na obvyklou otázku Franty Pudila, a to proč autor nezařadil také nějaký povedený snímek. Po přečtení sentence z úvodníku však mé naděje vzrostly: "Než se ale učit metodou pokusu a omylu, je lepší si o tom nejdřív něco přečíst. A právě proto byla napsána tato kniha." No sláva, říkám si, zlatá slova, teď se něco dozvím.
Následující část knihy mě uvádí do základů šchnorchlování, základů potápěčské fyziky, dozvídám se s jakou maskou, šchnorchlem a ploutvemi, neoprenem, zátěží, nožem, bójí a ruksakem se mám vybavit, abych pak Davidu Doubiletovi (dvorní fotograf National Geographic) ukázal, jak se to má správně dělat. V tomto galimatyáši nacházím kupodivu jednu opravdu fotografickou informaci: "Přesto je dobre nepřehánět to příliš s výkonem umělých světelných zdrojů - nejpůsobivější snímky často představují kombinaci přirozeného pozadí s umírněným umělým přisvětlením." Z toho usuzuji, že mi bude pod vodou stačit blesk na jednu tužkovou baterku, abych to hned zezačátku nepřehnal.
Následuje kapitola o nebezpečí hyperventilace a záludnostech přístrojového potápění. Další část knihy je věnována zcela nesourodému, neúplnému a bohužel neaktuálnímu náznaku přehledu, s čím se dá ve vodě fotit, respektive filmovat. Nacházím zde fatální chyby, z textu například vyplývá, že objektivy UW Nikkor 28 a 20 mm jsou použitelné nad vodou. Být autorem, doufám, že mě pak důvěřivý čtenář, který bral můj text vážně, nepraští objektivem dvacítkou přes hlavu, moc by to bolelo.
To už jsem ve dvou třetinách knihy a přestávám doufat, že tam něco o fotografování najdu, zvláště po tom, co v kapitole "Jak ulovit dobrý záběr" nacházím odstavec: "Následující řádky by vám měly trochu toho tápání ušetřit, rozhodně ale neřeknou všechno. To by vás pak fotografování ani nebavilo." Snaha autora, aby mě fotografování stále bavilo, způsobila, že mi dojetím vyhrkly slzy. Možná to nebylo dojetím, ale tím, že jsem právě vzteky rozkousal vzrostlou cibuli.
V dalším odstavci mi autor vysvětluje, jak vypadá profesionální domluva s potápěčem, kterého budu fotografovat: "Poplaveme k té velké skále, já ti ukážu, kde se máš zastavit a poodplavu, ty se otočíš ke mně...". Úžasné! Začínám mít nezvladatelnou chuť autorovi ukázat, protože se už cítím docela podvedený. Kdybych toho ještě náhodou neměl v tomto okamžiku dost, autor mě ještě omráčí sdělením: "Pokud je totiž hrdinka na jednom záběru v květovaných plavkách a hned na dalším v jednobarevných, úplně to zruší dějovou linii."
V nasledujících odstavcích nacházím ještě několik nesmyslů, namátkou: "žraloci...proto pozor na lov ryb harpunou" (autor má dojemnou starost o ty, co nejdříve rybu vyfotí a pak zastřelí), nebo: "Přístroje (foto)- péče a údržba...hodit se může zejména silikonová vazelína" (nesprávné použití silikonové vazelíny na o-kroužky Nikonosu RS je nejčastější příčinou jeho vytopení!!!) dále: "Někdy se doporučuje po návratu od more nechat zařízeni ještě máčet několik desítek minut ve sladké vodě" (uděláte-li to ve velmi mělké vodě, je to častá příčina vytopení fotoaparátu - chybí tlak, který by zatěsnil o-kroužky !!!). Kniha končí stručnou historií fotografování a filmovaní pod vodou.
Upřímě si vážím dobré snahy nabídnout publikaci, která by byla vodítkem pro začínající a mírně pokročilé fotografy a uchránila je před prvními nezdary, na základě kterých by od fotografování upustili. Takovou publikací však není.
Vím, jak lehké je kritizovat cizí práci. Přesto však musím. Ač jsem velmi pokorným začátečníkem, sotva rok fotografujícím doopravdickým fotoaparátem (v životě jsem žádný neměl), cítím, že obsah knihy je rozhledem pod mou úrovní, je profesionálně nedostatečný, chaotický a bohužel i leckde nesprávný.
V této souvislosti mi není jasná ani cílová skupina, pro kterou je tato kniha určena. Pokud je to pro rekreanty, chtějící poprvé v živote přivézt podvodní snímek z dovolené, stačilo skončit u Kodaku ci Fuji vodotěsných do 5 m. Pokud je to pro čerstvé přístrojové potápěče, je zbytečná škola šchnorchlování a výběr vhodné výstroje. Sorry, pro fotografy rozhodně není, nedozvědí se tam nic o objektivech, o cloně, o časech, o korekcích, o podexpozici, o manuálním řízeni blesku, o filmech, o vyvolávání, žádné triky, žádné know-how, atd.
V tom asi bude ten kámen úrazu, autor chtěl napsat pro každého něco, nezatěžovat podrobnostmi, a nenapsal pro nikoho nic. Snad tedy příště, do třetice všeho dobrého. Tentokrát však prosím o FOTOGRAFOVÁNÍ! Nebo snad chci proboha tak moc?
Poznámka autora: Pokud bude tuto recenzi číst autor knihy, budu velmi rád, pokud ji pochopí jako konstruktivní kritiku.