Popis lokality
Tomuto 106 m dlouhému parníku se z legrace přezdívá "Nejdelší vrakový ponor na Velkých jezerech" protože příď a záď jsou od sebe 250km.
Tato ocelová nákladní loď byla spuštěna na vodu roku 1890 v Clevelandu v Ohiu jako Manola. Po vypuknutí 1. sv. v. byla prodána do Evropy, aby mohla sloužit válečným účelům. Pro dopravu po řece St. Lawrence byla přeříznuta na 2 části, později měla být v Montrealu opět svařena dohromady. Při dopravě prvního kusu se ale příď v bouři potopila na jezeru Ontario u Quinte. Kupující ztratil zájem a roku 1920 dostala loď novou příďovou sekci a byla dána do provozu jako Mapledawn.
30. listopadu 1924 při sněhové bouři narazila na skálu blízko ostrova Christian na jezeře Huron. 2 členové posádky se dokázali dostat na břeh a přivézt pomoc z nedaleké indiánské vesnice. Celá posádka byla zachráněna jakož i náklad ječmene o pár dní později. Ironií osudu se jeden z oněh 2 námořníků o několik týdnů později vrátil pro své osobní věci a při pokusu o jejich záchranu utonul.
Trup nad vodou byl za 2. sv. v. sešrotován k válečným účelům a na podvodních částech si komerční potápěči trénovali sváření. Led a vlny taky v průběhu doby vykonali své.
Stále se je ovšem na co dívat. Kromě jako papír pokroucených palcových plátů jsou to hlavně obrovské nepoškozené kotle, mezi nimi na polici nářadí na údržbu kotlů, parní stroj a kóje s uhlím pro kotle. Nedaleko vraku leží ve 12 m utržený lodní šroub.
Ač je vrak pouhých 90m od břehu, je na dostání k němu třeba loď. Nejbližší cesta na ostrově je asi 1 km vzdálená a les je plný jedovatce kořeňujícího (poison ivy). Na dotyk způsobuje až měsíc trvající puchýře, stejně tak kontakt s zasaženým oděvem (kalhoty, boty). Pokud nemáte přistup k lodi, Georgian Adventure Dive Club pořádá chartery k tomuto vraku, pokud se sejdou více jak 4 zájemci.
Vloženo 29.06.2009. Údaje naposledy změněny dne 12.09.2009
Stavy lokality
Bohužel žádné hlášení stavu lokality nemáme k dispozici.