Průměrné teploty vody v hloubce po měsících | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
leden | únor | březen | duben | květen | červen | červenec | srpen | září | říjen | listopad | prosinec |
- | - | - | - | - | - | - | - | - | 15°C | - | - |
Německá ponorka U-455 sloužící za II. Světové války byla typ VII C. Byla postavena v loděnicích v německém Kielu v roce 1940. Po dobu své aktivní služby potopila tři spojenecká plavidla.
Specifikace:
Název: U-455
Objednáno: 16. ledna 1940
Stavitel: Deutsche Werke AG, Kiel
Vyrobeno: 3. září 1940
Spuštěno: 21. června 1941
Uvedeno do provozu: 21. srpna 1941
Osud: Potopena 5. dubna 1944 Janovský záliv
Délka: 67,10 m
Výška: 9,60 m
Ponor: 4,74 m
Instalovaný výkon:
2 800–3 200 PS (2 100–2 400 kW) - dieselové motory
750 PS (550 kW) - elektrické motory
Rychlost:
Na hladině: 17,7 uzlů (32,8 km / h; 20,4 mph)
Ponořeno: 7,6 uzlů (14,1 km / h; 8,7 mph)
Rozsah:
8 500 nmi (15 700 km; 9 800 mi) při 10 uzlech (19 km / h; 12 mph) na hladině
80 nmi (150 km; 92 mil) při 4 uzlech (7,4 km / h; 4,6 mil / h) ponořeno
Operační hloubka max: 230 m (750 ft)
Hloubka rozdrcení: 250–295 m (820–968 ft)
Posádka: 4 důstojníci, 40–56 členů posádky
Výzbroj:
5 × 53,3 cm (21 palců) torpédomety (čtyři na přídi, jeden na zádi)
14 × torpéda
Palubní děla: 1 × 8,8 cm (220 nábojů)
1 × 3,7 cm (1,5 palce) Flak M42 AA
2 x 2 cm (0,79 palce) C / 30 AA
Ponorka se naposledy telegraficky ohlásila 2.4.1944 od pobřeží Alžíru před návratem do kontrolovaného přístavu. Posádka ponorky již nedostala informaci o nově rozmístěných německých minových polích. U-455 směřovala do Janovského přístavu přímo přes nově instalované minové pole. 5.4.1944 ponorka pravděpodobně v periskopové hloubce, 3 km od janovského přístavu Portofino narazila zadní částí trupu na minu, které explodovala. Silný výbuch utrhl zadní část ponorky a pravděpodobně okamžitě usmrtil všech 54 členů posádky. Ponorka dosedla na dno v hloubce cca 120 metrů a zůstala v poloze se zvednutou přídí směřující pod úhlem 45 stupňů vzhůru. To ukazuje na vzduch ve vyrovnávacích nádržich a patrně i trupu. Zajímavé je, že je otevřený vnější horní poklop od věže, spodní je uzavřený.
Ponor organizuje řada potápěčských center v Janově. Ponorka je trvale vyvázána lanem až k hladině. V místě jsou obvykle dobré podmínky, ale může být proud a vlny na hladině. Ponor se obvykle otáčí kolem věže ve 107 metrech. Níže ke dnu se rapidně snižuje viditelnost. Průzkum zádě je vhodný pouze s vyvázáním linky pro snadný návrat k tělu vraku. Ponor je díky poloze ponorky velmi impozantní. V přední části jsou znatelné kotvy a dále směrem k věži lze nalézt platformu, kde bylo umístěno dělo. Ve věží je otevřený poklop, periskop s čočkou a radioanténa. Dále směrem k zádi jsou zbytky protiletadlových zbraní. Záď je nejasného tvaru a ve změti materiálu jsou znatelná dvě torpéda.
Dive cetnra vyžadují odpovídající certifikace a ponory jsou organizovány pro CCR potápěče.
Datum a čas | Hloubka | Teplota [°C] | Viditelnost [m] | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Hodnocení | [m] | Vzduch | Voda max. | Voda min. | Nahoře | Dole |
14.10.2019 14:00 | 113 | 21 | 23 | 15 | 10 | 3 |
Super ponor a i přes náhodně sestavený mezinárodní buddy team vše super. Viditelnost pod věží rapidně klesala a vyvazování linky a hledání zádě nedávalo smysl, i tak byl ponor skoro 3 hodiny. Jedná se o impozantní vrak a zcela jistě nutný návrat !! Cena ponoru 100€ včetně občerstvení a lehkého oběda. Libeccio dive centrum je nejblíž a nabízí dokonce pomocného potápěče, který odebírá nepotřebné lahve a výstroj. (Zapsal Janeček Mako) |