Strany
potápěčské
vydává Zdeněk Šraier
Strany potápěčské
vydává Zdeněk Šraier
zavřít

Napište hledaný výraz a stiskněte Enter

 

Pelješac - Mokalo - vrak Boka Kotorska

Detail lokality

Parametry lokality
Stát
Oblast
Typ
Moře - vrak
Nadm. výška
0 m.n.m
Max. hloubka
15 m
Statistické údaje
Průměrná viditelnost
13 m (v hloubce)
Hodnocení lokality
0 - Hezká
(hodnotilo 1 potápěčů)
Průměrné teploty vody v hloubce po měsících
leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec
- - - - - 24°C - 18°C - - - -
Popis lokality Vrak lodi Boka Kotorska se nachází na pobřeží vesnice Mokalo, která je 8 km od Orebiče. Jedná se o loď s nákladem cementu (poznámka: v najbliššom campingu som sa dozvedel od miestneho pána , že tam bola železná ruda nešpecifikovaného zloženia a tu loď museli rozpíliť a ten toévar vybrať - to so sa dozvedel v Campingu Adriatic),v pytlích (pytle vzaly za své, ale cemet zůstal), Loď se potopila v roce 1982 za mlhy a bouře. Kapitán byl opilý a dodnes sedí.poznámka: Miestny pán my povedal ,že v roku 1984 sa potopila a za normálneho počasia,až potom bola búrka ,ktorá ju prevrátila na drúhý bok-získal som 2 fotky z brehu keď stroskotala.Pri sktoskotaní bola na druhý bok vyvrátená ako je teraz.Záujem o foto na e-mail:lacoharley@zoznam.sk 
 
Vrak je vzdálen asi 200 m od pláže a vyčnívá asi 2 m nad vodní hladinu. Lze parkovat na parkovišti nad pláží. V případě, když je plno, vyložit věci a vrátit se 1 km zpět na hlavní cestu, kde lze při okraji zaparkovat. Přímo u pláže je diving centrum. Ponor k vraku je nenáročný vhodný i pro freediving. Zadní část lodi je zachovalá včetně lodního šroubu a motorového prostoru, který lze proplout (jsou vidět motory, čerpadla). Zachovalá zadní část ma rozměry 20 x 60 m, přední část lodi rozlomena podélně i příčně, je zachovano asi 20 m přídové části, která jako memento stoupá mírně k hladině. Loď je poměrně velká a jako první zkušenost z vraky mohu vřele doporučit. 
 
2002 
Za 10 EUR vás z divecentra vezmou na člunu ke stěnám směrem na jih od divecentra. Krásné potápění, gorgonie, pramen sladké vody v hlobce asi 20m. Vřele doporučuji. V divecentru vládnou Poláci, takže snadná a slušná domluva. 
 
Doplňuji info červenec 2003: 
Délka vraku lodi Boka Kotorska je asi 60 metrů, hloubka do 3 m (příď) po 11 metrů (záď). 
 
Vrak leží téměř podélně s pobřežím, příď směrem na východ je označená bójkou (PET lahví). Vzdálenost kapitánského můstku od břehu je 100 metrů. 
 
U odlomené přídě kotevní řetěz s články silnými jak urostlá mužská paže. Opláštění lodi: plech na spodní části přídi síly 18-20 mm je zmačkán jako novinový papír. Výše uvedený kotevní řetěz ukončen čistým lomem. Velmi pravděpodobným důvodem bude jeho přetržení v důsledku snahy udržet loď v bouři na kotvě - kotvu jsem nenalezl (možná však byla později vyzdvihnuta). Rozhodně nebyl článek odříznut autogenem - nemá typické otřepy. Nelze samozřejmě vyloučit oddělení flexi kotoučem brusky, ale jeví se málo reálné, neboť záchranná loď či ponton by měla problém s ponorem a zejména s ukotvením na mělčině v bezprostřední blízkosti břehu, v nekrytém místě na volné moře, a s vysokým pohořím způsobujícím dynamickou termiku. 
 
Nad hladinu stoupá část torza kapitánského můstku. Pod můstkem též lodní dílna se dvěma velikými svěráky. Čelisti svírají bohužel již neidentifikovatelné zkorodované předměty, nicméně lze předpokládat, že se v dílně do posledních chvil pracovalo a že nehoda přišla velmi rychle. Poloha vraku a jeho destrukce napovídá, že byl vržen na mělké skalnaté dno a vlny z volného moře - směrem od Itálie - dokončily dílo zkázy. Na zádi nalezeny dva čtyřlopatkové lodní šrouby: první (délka listu 180 cm) umístěn na hnacím hřídeli, včetně obrovské hydrodynamicky tvarované osazovací matice. Druhý (délka listu 200 cm) leží volně, je vidět osazovací, uvnitř zápichem odlehčený otvor (cca 40 cm) s drážkou pro pero. Protože dva šrouby rozdílné velikosti na jedné lodi nelze předpokládat, zdá se být pravděpodobné, že nákladní loď této velikosti byla poháněna třemi lodními šrouby. Třetí šroub jsem však nenalezl. Možná byl vyzdvižen, možná se ukrývá pod odlomenou zádí, která je zabořena hluboko v písku a která se z hlubiny cca 11 metrů majestátně tyčí do výše 1 m pod úroveň hladiny moře. Proto POZOR při přiblížení lodí, abyste ke stávajícímu vraku nepřipojili ještě jeden!  
 
Přiblížení lodí: Plujte kolmo na pobřeží zátoky vesnice Mokalo. Po pravoboku uvidíte rezaté torzo vraku vyčnívajícího nad hladinu, nemůžete minout. Jeďte při pobřeží na souřadnice podle GPS jsou těsně vedle kapitánského můstku. Máte-li v GPS aktuální námořní mapu, je tam vrak označen čtverečkem - jako pevná překážka. Kotvit můžete v zátoce u přídě vraku. Zde také sestupte do vody, mořský proud směřuje podélně s pobřežím a tak si můžete zjednodušit prohlídku od přídě k zádi, aniž byste se museli namáhat plaváním. Zpátky je to samozřejmě trochu méně komfortní. Doporučuji neoprén a freedivingové ponory. V červenci voda 17°C a prohlídka trvá přibližně 20-30 min. Pavel Bělohradský  
Vloženo 25.07.2001. Údaje naposledy změněny dne 06.08.2009
Stavy lokality
Datum a čas Hloubka Teplota [°C] Viditelnost [m]
Hodnocení [m] Vzduch Voda max. Voda min. Nahoře Dole
28.06.2007 14:25 11 32 25 24 17 14
0 Nedoporučuji se potápět s českou potapěčskou školou co je ve Viganji (Zapsal )

27.08.2005 11:15 14 29 24 20 18 15
  jsem freediver (Zapsal )

26.08.2004 14:00 7 16 15 10
  solidni s ABC, prijemne dostupne; chobotnice v okoli, jinak bez zivota (Zapsal )