Strany
potápěčské
vydává Zdeněk Šraier
Strany potápěčské
vydává Zdeněk Šraier
zavřít

Napište hledaný výraz a stiskněte Enter

 

Žuljana - vrak torpedového člunu S 57

Detail lokality

Parametry lokality
Stát
Oblast
Typ
Moře - vrak
Nadm. výška
0 m.n.m
Max. hloubka
37 m
Statistické údaje
Průměrná viditelnost
20 m (v hloubce)
Hodnocení lokality
0 - Velmi pěkná
(hodnotilo 7 potápěčů)
Průměrné teploty vody v hloubce po měsících
leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec
- - - 17°C - - 16°C 17°C 18°C 17°C 17°C -
Popis lokality Blízko břehu poloostrova Pelješac leží rychlý torpedový člun třídy S 18 se třemi motory a maximální rychlostí 28,5 uzle, některé varianty až 41 uzlů. Délka lodě 34 m, šířka 5,1 m, ponor 1,4 m. Počet posádky 21 můžů. 
 
Vrak není těžké najít, ale některé orientační body z minulých let vzaly za své. Především domek s červenou střechou zmizel v agresivní zeleni a pokud to tam neznáte z minulých let domek nenajdete, není již z moře vůbec vidět. Pro orientaci stačí námořní mapa pobřeží pro jachtaře, jeden z poledníků na mapě protíná zátoku s vrakem (od Žuljany směrem na východ první poledník), dalším orientačním bodem je malé betonové molo v zátoce na břehu. Dřívější orientační bod - malá jeskyně v zátoce - je torzem původní, ale dá se také podle ní orientovat. 
 
Pod vodou leží vrak na travnatém svahu vybíhajícím ze zátoky asi 150 m od nitra zátoky a mírně vpravo od osy zátoky. Svah je pod vodou proti zátoce pozvolný, na výběžcích břehu do moře na obou stranách zátoky jsou pod vodou kamenité terasy. Hledejte pouze travnatý svah. Místo uvádím proto, aby jste věděli, kde se nesmíte potápět bez souhlasu a zaplacení poplatku. Nebo také pro případ, že narazíte stejně jako my na arogantního a nafoukaného místního podnikatele, kterému nestačí 60 DM za ponor, ještě požaduje zkušební ponor a chová se k nám jako bychom nic neuměli. 
 
Vzali jsme Dragana (tak se jmenuje) za slovo a zkušební ponor jsme udělali - sami a přímo na vrak. Pro jistotu dvakrát, ověřovali jsme si zkušebně, stojí-li to za těch 60 DM, po druhém ponoru jsme jednomyslně dospěli k závěru, že to za těch 60 DM rozhodně nestojí a proto jsme od ponoru s Draganem upustili. Cestou zpátky po druhém ponoru padla na člunu věta směrem k Draganovi, která vše vystihla `Ty nám můžeš políbit ...`. 
 
Na jeho jednání se nedalo jinak reagovat. Pokud chcete namítnout, že jsme jeli bez dozoru rabovat - nejeli, není již 
co, jak jsem uvedl většina věcí je pryč. Výzbroj tohoto člunu byla: 
 
Přední rychlopalné dělo 20 mm - to už není kulomet, ten zmizel díky emigrantovi v Německu 
 
Za kormidelnou - přibližně uprostřed je malá plošina 2 x 2 m obehnaná zábradlím, mimochodem to zábradlí už je jenom tam, na bocích chybí. Uprostřed té plošiny je tyč 1,3 m vysoká s přírubou na této tyči byl zmíněný protiletadlový kulomet. Za našeho pobytu v roce 1984 jej odmontovali nějací potápěči z Prahy (kolega tvrdí, že byli z Benešova). Tenkrát mi to bylo 
jedno, v systému výjezdních doložek jsem si myslel, že jsem tu prvně a naposledy. Dnes teprv vidím kam to vede. 
Na zádi je dvojkanon 20 mm, ten jediný ty demontáže přežil a skutečně vertikálně se s ním dá pohnout. 
 
Další výzbroj torpeda - dvě jsou v torpedometech, další uprostřed lodi na palubě. Pamatuji si z roku 1984, že na palubě byly čtyři kusy, vždy dvě a dvě za sebou po stranách. Teď jsem viděl na palubě jenom dvě a dva držáky na prázdné, takže dvě torpeda jsou také fuč, kde to fakt nevím. 
 
Pokud máte někdo fotky paluby z dřívějších let, najdete tam čtyři nebo dvě torpeda na palubě? Pro jistotu jsem našel článek ve Vodní revue č. 2 z roku 1988 od Oldy Lukše. Cituje nestora českých potápěčů Jindru Maťáka, který se na vrak potopil již před 20 lety (1968) a měl možnost pozorovat jak vrak chátrá a je očesáván potápěči a sběrateli suvenýrů. 
 
Od Pavla Bělohradského (z dostupných textů a vlastní zkušenosti):  
 
Loď je chybně označovaná jako S 18. S 18 neexistuje v jinak velmi podrobných záznamech wermachtu na listu potopených v II.sv.v., pouze v seznamu I.sv.v. Křížovým ověřením ji neuvádějí mezi seznamy potopených lodí záznamy anglické admirality (jejíž lodě potopily S 57) ani dostupné americké záznamy.  
 
Loď s výrobním číslem 12850 byla vyrobena loděnicí Luerssen-Vegesack v období od 24. dubna 1940 do 14. září 1940. Tento rychlý člun zahájil svou službu v německé válečné námořní flotile 1. října 1940. Od roku 1940 do 1943 byla loď obsazována do akcí v Severním moři a v průběhu roku 1943 umístěna do služby v Tyrrénském moři. Na začátku roku 1944 byla loď zařazena do třetí rychlé flotily na jižním Jadranu se základnou v Dubrovníku. Velitel třetí rychlé flotily byl lajtnant Muller. Kapitánem torpédové lodi S 57 byl lajtnant Hans-Georg Buschmann. Základní poslání mise: podpora a ochrana konvojů.  
 
Noc na 17/18 září 1944  
Britská operace pod krycím jménem Kladivo byla zahájena. Německý konvoj šesti lodí na cestě z Korčuly do Dubrovníku převážel olej, lékařský materiál, munici a další vojenský materiál. Britské torpédové lodi ze základny z Komiže na ostrově Vis připravovali přepadení blízko ostrova Mljet. V noci 17. září 1944 dvě britské motorové lodi (Motor Torpedo Boat – MTB), MTB 657 a MTB 653, a motorový dělový člun (Motor Gun Boat – MGB), napadly německý konvoj plující na trase z Korčuly do Dubrovníku. Pět ze šesti lodí německého konvoje bylo potopeno (tanker Helga se navrátil zpět na Korčulu poškozen).  
 
Poslední mise S 57  
Záchranná operace po Britském útoku měla přinést pomoc pro pohřešované námořníky, kteří zůstali ještě naživu. S 57 se vydala na misi po západu slunce, 18. září 1994. Loď kotvila na německé námořní základně v Dubrovníku. Německý záchranný tým se skládal celkem z pěti torpédových lodí: S 57, S 58, S 60, S 30 a S 33.  
 
Noc 19. září 1944  
Čas 03:50 ráno. Záchranná flotila byla napadena Britskými torpédovými loděmi (přepadení opět poblíž Mljetu!). S 57 byla silnou Britskou palbou poškozena a v plamenech. Dva členové posádky byly zabiti a devět zraněno. Velitel Buschmann byl v zachráněn a později jmenován velitelem na jedné z dalších torpédových lodí předmětné noci, S 60, později zničenou Brity. Další německé lodi se snažili silně poškozené S 57 pomoci. Požár se podařilo dostat během následujících 10 min pod kontrolu a vzápětí uhasit. Následně vzali německé torpédové čluny S 57 do vleku a směřovaly kryté palbou ostatních lodí záchranné flotily na plný výkon motorů ke břehu, s cílem zavézt ji na mělčinu. Na pobřeží však nebyla pláž, ale pouze skály.  
 
Finální řešení  
Britská flotila se začala přibližovat. Osud S 57 se začal naplňovat. Aby bylo zabráněno obklíčení německé flotily, museli se vlekoucí S 57 zbavit. Proto byly urychleně umístěny nálože s výbušninou uvnitř trupu lodi a Schnellboot 57 byla potopena ráno ve 04:32. na 42°512~N, 17°30E, a to dvě námořní míle východně od majáku Lirica, blízko malé zalesněné zátoky.  
 
Pokus o záchranu S 57 měl pro německou flotilu fatální následky. Britská flotila využila získaný čas ke strategickému rozmístění svých lodí. Torpédovým člunům S 58, S 60, S 30 a S 33 se nepodařilo uniknout z pasti a byly postupně do jednoho potopeny. Záchranná mise pěti plně vyzbrojených německých torpédových lodí nezachránila jediného námořníka. Všechny lodě byli ztraceny, přežila jen malá část z jejich posádky.  
 
S 57 dnes  
S 57 je pod dnes ochranou Chorvatského státu. V průběhu války v Chorvatsku v roce 1992 někteří členové ještě žijící lodní posádky S 57 a syn kapitána vrak lodi navštívili a vzali si několik částí, které odmontovali. Skuteční piráti. Další lodě z napadeného konvoje leží ponořeny v hloubce přes 80 m – jejich pozice je dodnes neznáma!  
 
Čtyři torpéda jsou stále na lodi a nejsou deaktivována. Vzadu jsou torpéda vybavena dvojitou protiběžnou vrtuli, každou se čtyřmi listy. Dvojitý protiletecký kanón umístěný na zadní palubě je ve hloubce 35m a směřuje vyčítavě vzhůru k hladině. Pamětníci uvádějí, že ještě v devadesátých letech dvacátého století s ním bylo možno pohybovat vertikálně, pouze rukou. Pokoušel jsem se pohyb ověřit při svém ponoru v srpnu 2001, ale bez úspěchu. Nicméně taková byla německá technologie – 50 let pod vodou a stále pohyblivá. Opravdu neuvěřitelné! Nezkoušel jsem vystřelit z kanónu. Nikdy nevíte, co se může stát, protože kanón je stále nabitý municí :-)  
 
O potápěčské lokalitě S 57  
Moře je hluboké v okolí potopené S 57 od 18 m (přední část lodi) do 38 m (kormidlo). Moře je čisté a krásné. Perfektní pro přístrojové potápění!  
 
Čti pozorně následující ustanovení:  
S 57 je pod ochranou Chorvatského právního řádu. Musíte mít jmenovaný a kvalifikovaný doprovod, pokud se chcete ponořit k potopené lodi. Potápění je ted možné jen ze dvouch divecenter a to Lopin na Žuljaně nebo v Trsteníku je ještě jedno centrum.
Vloženo 25.07.2001. Údaje naposledy změněny dne 23.10.2006
Stavy lokality
Datum a čas Hloubka Teplota [°C] Viditelnost [m]
Hodnocení [m] Vzduch Voda max. Voda min. Nahoře Dole
06.07.2013 11:30 38 30 22 14 20 20
0 Mírný zákal kazil fotografování. Vše na svém místě. Ponor ze základny v Pomena na Mljetu, 10 nm za 25 min. (Zapsal Polanský Petr)

12.09.2012 09:59 32,5 35 24 18 30 20
0 První vrakovej ponor, kulomet se stále pohybuje, uvnitř vraku dva velký kanicové. Ponor uskutečnen se základnou v Trsteníku s G. Vedranem, perfekní organizace a servis. (Zapsal )

09.07.2011 12:00 38 30 24 18 20 20
0 kanon na zádi člunu je stále pohyblivý (Zapsal Kobza Tomáš)

17.08.2010 14:00 38 22 22 18 20 20
0 s kanonem na zádi člunu se dá stále hýbat (Zapsal )

09.10.2008 15:30 37,5 21 20 17 15 15
kanon na zádi člunu je stále pohyblivý (Zapsal )