34. ročník veletrhu lodí a vodních sportů proběhl v Düsseldorfu. Subjektivně obrovská akce, popsáno čísly 1656 vystavovatelů z 52 zemí v sedmnácti halách.
Potápěčský trh v Německu je "trošku" větší, než v ČR. Podle výzkumu agentury AWA v roce 2002 2.75 milionu občanů Německa odpovědělo, že se potápí alespoň občas a skoro čtyři sta tisíc, že se potápí pravidelně - včetně domácích (tj. německých) lokalit. Německá asociace průmyslu vodních sportů odhaduje pro rok 2002 prodej potápěčského vybavení za 62 mil. euro, tedy asi za dvě miliardy korun.
Podobné průzkumy v ČR nikdo, co já vím, nedělal, dovolím si tedy čísla odhadnout: počet občasných potápěčů tipuji na 30 tisíc a počet pravidelných potápěčů, kteří se potápí i u nás, na pět tisíc.
Německo | Česko | |
---|---|---|
Obyvatel | 83.3 mil. | 10.3 mil. |
Občasných potápěčů na 1000 obyv. | 33,0 | 2,9 |
Pravidelných potápěčů na 1000 obyv. | 4,8 | 0,5 |
Nákup potápěčské techniky na 1000 obyv. | EUR 745 | ??? |
Srovnávat absolutní velikost trhu samozřejmě nelze, ale i relativně (podíl potápěčů v populaci) je ten náš přibližně desetinový. Ukazuje to na velké možnosti růstu.
Potápění a potápěčské technice patřila hala č. 3. Expozice v ní mělo na 250 vystavovatelů, kteří, dle odhadu Messe Düsseldorf, mohou počítat s návštěvou 75 tisíc lidí - tedy každého čtvrtého návštěvníka veletrhu.
Střed haly je vyhrazen pro velké akvárium, kde místo rybiček plavou potápěči. Nic světoborného ovšem na "akvarijním" programu nebylo, hluchá místa pořadatelé vyplnili plavajícími mladými muži. Za oknem byla kamera, obraz přenášen na velké plátno a moderátor v lesklém tričku z toho dělal velkou show. Lidé se bavili, inu, proč ne.
Vystavovatelé se dají rozdělit do několika kategorii, v každé se dá najít něco zajímavého.
Jestliže je v Praze těsno asi 17 prodejnám, tak zde je jich natěsnáno minimálně dvojnásobek těsně vedle sebe.
Potápěčské láhve jsou velké a těžké. Méně praktické zboží pro nákup přímo na veletrhu by člověk těžko hledal. Přesto jsou evergreenem a typickým příkladem cenové výhodnosti nákupu. Ceny mají všichni podobné. Ocelová láhev 15 l/200 bar s botkou a mono ventilem byla k mání za € 155 (4880 Kč), s kvalitním dvouventilem za € 169 (5320 Kč). Dvojče 2×12 l/200 bar "DIR style" s kvalitními obručemi, gumovými rukojeťmi ventilů a uzavíratelným manifoldem (pochopitelně bez botek) € 459 (14450 Kč), to samé na 300 bar € 579 (18230 Kč). Všechny ceny jsou včetně německého DPH ve výši 16 %.
Za velmi dobré ceny se dalo koupit i další zboží: počítače, obleky, ABC. Kvalita výrobků je kolísavá, ale poměrně velký podíl má zboží značkové. Ty nejlevnější šunty, které tak často "zdobí" regály našich prodejen, se v Německu dají koupit také - ale rozhodně to není běžné.
Zvlášť jsem se zajímal o pouzdra na fotoaparáty. Proč je nasnadě - jedno sám potřebuji. Našel jsem asi šest stánků, kde podvodní fotografická technika převažovala. Obvykle šlo o stánky výrobců. Kromě špičkových se daly najít i naprosto diletantské výrobky.
Hledal jsem také vystavovatele, kteří by byli zaměřeni na vybavení pro technické potápění. Našel jsem jednoho. Spíš "technické" zboží proniká do běžné distribuce. Běžně se dají koupit ocelové backplaty (zádové desky, chcete-li), křídla, smontovaná dvojčata a další drobnosti. Nitrox už nikdo za technické potápění snad ani nepovažuje.
Kompresory se stávají tiššími a kompaktnějšími. Mohu-li srovnávat, tak v technice plnění je pokrok prezentovaný na Bootu asi nejviditelnější. Všichni z této branže nabízejí výrobky pro plnírny nitroxu a trimixu. Malý osobní přídavný filtr na sypané uhlí se tu dal koupit za € 48 (1520 Kč).
CMAS Germany dominoval nabídce výcviku v Německu. Podařilo se mu sdružit 13 výcvikových systémů. Kromě CMASu z nich u nás působí UDI a ITD.
Mezinárodní konference instruktorů CMAS byla doprovodnou akcí Bootu 2003. Účastnili se i Oldřich Lukš a Milan Nachtigal. Informace, které získali, byly velice zajímavé i ve vztahu k ČR. Jsou v příkrém rozporu s tím, co se snaží české potápěčské veřejnosti občas někdo prezentovat. Raději počkejme, až dorazí písemné podklady a podaří se informace ověřit. Určitě se poté na Stranách potápěčských dočtete o vztazích mezi výcvikovými systémy ledasco zajímavého.
Na stánku DAN Europe jsem se snažil dozvědět, jak že je to s pojištěním instruktorů. Podle propagačních letáčků je totiž pro instruktory pojištění dražší, obsahuje i pojištění odpovědnosti. Já se ale chci na cestu do zahraničí, kde nehodlám pracovat jako instruktor, pojistit jako normální potápěč. "To není žádný problém, mohu vás o tom ujistit," prohlašoval zástupce DANu. Ale odmítl cokoli dát písemně. Prý se mám obrátit na centrálu do Říma. Asi to udělám.
Obrovský podíl na výstavní ploše ve všech halách mělo poskytování služeb spojených s cestováním. Pro potápěče zde byly nabízeny lokality klasické, jako Španělsko, Egypt, Maledivy, Karibik, Thajsko - i ty méně klasické, jako například ukrajinský Krym.
Na první pohled je patrné, že nabídka cestovních produktů je šitá na míru větší kupní síle a jiné mentalitě. Odhaduji, že průměrného českého potápěče k návštěvě nějaké destinace přesvědčí hlavně zajímavé lokality a dobré podmínky k potápění. Podle katalogů se zdá, že průměrný Němec se zajímá hlavně o osobní pohodlí při cestě a ubytování, kvalita lokalit je až na místě druhém.
Západoevropský trh s loděmi vykazuje podle rakouské agentury InterConnection meziroční nárůst 6.7 % při objemu necelé tři miliardy eur (přes 90 miliard Kč). Na Bootu tento fakt odrazil v sedmi halách zaplněných loděmi - od malých člunů a kajaků po obrovské superjachty.
Další haly obsadili dodavatelé lodního příslušenství. Od šroubku po přístavní molo.
Na stánku vojenského námořnictva verbovali mladé muže pro vojenskou střední školu. Místo síně tradic na to šli přes zábavu. Poté, co se simulátor chvíli houpal a natřásal, jej děti a pubescenti opouštěli lehce nazelenalí, ale nadšení. Hlas mladého námořníka v bílé uniformě zní z pódia, v rohu vítá příchozí "vycpaný" letec se záchranným člunem. Nepochybuji, že podobná zkušenost volbu povolání ovlivní.
Nádherné fotografie z jachtařského prostředí. Pěkné a někdy až kýčovité dřevěné plastiky. O kus dál moderní umění v podobě abstraktních obrazů promítaných na bílé plochy nejrůznějšího tvaru. Naivní obrázky buclatých slečen a svalnatých námořníků. To vše je k vidění v hale věnované námořnímu umění. Zvláště mezi fotografiemi bych si určitě vybral.