Ve středu 12. ledna v noci úspěšně skončila rozhodující etapa dlouhodobě připravované "bojové operace E 2" - v prostorách Technického musea Brno "přistála" jednomístná miniponorka E 2 zkonstruovaná a postavená dvěma Čechy ve švýcarském exilu začátkem 80. let minulého století. Na tomto úspěšném finále se podílela Společnost pro historii potápění ČR ve spolupráci s technickým museem Brno a za vydatného přispění Svazu českých potápěčů.
Těmito dvěma Čechy jsou Ing. Pavel Gross, známý veterán československého potápění a zvláště známý jako přímý účastník čs. experimentu bydlení pod vodou "XENIE" z roku 1965 (více Dobrá voda č. 2, r. 2010), a dále jeho kolega v exilu Jaroslav Kohout. Ve svém novém domově se rozhodli, ač suchozemci, k odvážnému kroku - založit firmu zabývající se vývojem konstrukcí a výrobou podmořských plavidel. Tou firmou byla "Underwater Systems" - UWS.
Oba konstruktéři sestrojili několik plavidel, mezi nimiž se stala nejvíce populární ponorka E 3 GEO, s níž němečtí oceánografové objevili v hlubinách Indického oceánu poblíž Komorských ostrovů pravěkou rybu Latimérii. Pozadu nezůstala ani naše ponorka E 2, která se proslavila zejména pátráním po potopených pokladech v hlubinách průlivu La Manche.
Plavidlo je určeno pro hloubku až 210 m, má jednočlennou posádku a jejím základem je ocelové těleso umožňující pobyt uvnitř v atmosférickém tlaku. Má dvě akrylové polokoule, které umožňují pozorovat mořské prostory prakticky neomezeně, při využití dvou manévrovatelných elektromotorů s vrtulemi. Plavidlo má rozměry 1,85 x 1,83 x 1,40 m a má hmotnost ca 630 kg. Maximální zátěž činí 120 kg a doba pobytu pod hladinou je maximálně 10 hodin. Rychlost pod vodou do 2,7 uzlu. Miniponorka je samozřejmě vybavena reflektory, pohyblivou "umělou rukou", držáky pro blesková světla, kamery a fotoaparáty ve vodotěsných pouzdrech, a pro svoji bezpečnost a ovladatelnost má odhazovací zátěž 60 kg, vyvažovací vodní zátěž s vytlačováním vzduchem, akumulátory pro pohon elektromotorů a dalších elektrozařízení a signální bóji určující pozici ponorky v případě havárie.
Ponorka nyní krátce spočine v prostorách TMB a veřejnosti bude poprvé představena ve druhé polovině února 2011 na zahajovací expozici nově otevřené dopravní haly NTM Praha.