Všichni kolem mne si pořizují svítilnu s výkonem 50 až 100W a libují si, jak jim to krásně svítí. Já bych to chtěl taky. Jenže ...
...já jsem v tomhle dosti napevno rozhodnutý, že se mi vůbec nechce dávat 10 a více tisíc korun za svítilnu, když za stejné peníze můžu mít dobrou automatiku, kterou považuji za důležitější součást výbavy potápěče. Nehledě na to, že automatiku považuji za kontrukčně i výrobně mnohem náročnější a tudíž mi přijdou ceny výkonnějších svítilen neadekvátní, značně přehnané.
Jsem tedy již mnoho let spokojeným uživatelem několika svítilen Lumen6 od Technisubu s výkonem kolem 8W. Zkoušel jsem pro jejich napájení používat NiCd akumulátory, ale jejich výsledné napětí je o 20% nižší než u klasických baterií (7,2V proti 9V). Tím je nižší i svitivost. Zároveň jsem odzkoušel výdrž akumulátorů a doba svícení maximálně do 1 hodiny mě neuspokojila zcela naprosto. Zásadní nevýhodou akumulátorů tohoto typu je samovybíjení. Když jsem baterku po ponoru nabil, za týden jako bych to neudělal. Doba svícení byla tak 5 minut. Nabíjet by se mělo tedy před ponorem. Ovšem s mojí hloupou nabíječkou nabíjení trvá 14 hodin. To ovšem znamená, že se nemohu z hodiny na hodinu rozhodnout a jít se potápět.
Používám alkalické baterie a praktické zkušenosti jsou skvělé. Zdálo se mi, že svítilna na jednu náplň pracuje nekonečně. Začal jsem si na baterky psát datum, kdy je do svítilny dávám a opakovaně zjišťuji, že je vyměňuji po 9 měsících až roce používání. Baterie, které v Lumenu už vydávají nažloutlé světlo, přeunuji do kombinované autosvítilny (blikač, svítilna, zářivka), kde slouží ještě alespoň půl roku při převlékání před a po nočních ponorech. Zásadní vlastností je pro mne naprostá absence údržby. Svítilnu před ponorem vyndám z bedny, používám a po ponoru ji zase do bedny uložím. Jinak na ní nesáhnu. Další velmi důležitá věc je, že nemusím na lodi neustále shánět zásuvku, ze které bych dobíjel.
Něco si o akumulátorech vs. bateriích můžete přečíst také zde.
Ideální svítilnu si představuji o výkonu 30 až 50W (je mi jasné, že bych měl uvádět jiné jednotky, nejspíše světlný tok, ale toto je zaběhlý způsob), přičemž 50W mi v noci v moři přišlo již hodně. Svítit by měla tak 10 hodin, aby mi vydržela bez nabíjení alespoň týden potápění na lodi. Ještě jsem se nerozhodl, jestli má být vcelku držená v ruce, nebo jestli mít kanistr s akumulátory na opasku nebo na zádech a v ruce jenom hlavičku s žárovkou. Od věci by nebyla ani regulace světelného výkonu.
Svítilnu, která by splňovala moje představy, jsem viděl a chtěli za ní 20 tisíc korun.
Již přes rok mi na balkónu leží kus plynové trubky, z níž chci vyrábět svítilnu. Celá akce ale visí na tom, že nemám přístup k soustruhu a bez toho některé věci udělat nepůjdou.
Protože přeci jenom někdy potřebuji více světla, rozhodl jsem se, inspirován J. Y. Cousteauem, využít svoje Lumeny pro konstrukci silnějšího světla.
Seznam potřebných komponent:
Z prkénka jsem pilkou na železo, lupénkovou pilkou a následně půlkulatým pilníkem vyrobil dva kousky tvaru maltézského kříže. Vyvrtal jsem centrální otvory pro nerezovou tyčku a po chvíli přemýšlení ještě další otvory, které by se někdy mohly hodit.
Ohnul jsem nerezovou tyčku do tvaru C - rukojeti. K prvnímu ohybu jsem nasunul jednu podložku. Pak následoval první plastový kříž, distanční trubička a druhý plastový kříž. Nakonec podložka, matička a utáhnout. Do jednoho pomocného otvoru jsem připevnil provázek se zarážkou jako poutko.
Finální montáž spočívá v zasazení Lumenů do zářezů kříže a navlečení gumy kolem Lumenů.
Výsledkem celého snažení je svítilna s výkonem 30W nebo něco málo víc, se stupňovitou regulací 25, 50, 75 a 100%. Při naplnění alkalickými bateriemi svítí asi 9 hodin. Máte čtyřnásobně zálohovanou žárovku. A hlavně, stálo pár korun a 1 hodinu práce, Lumeny jsou netknuté, dá se to snadno smontovat či rozebrat. Napřed jsem to myslel jako legraci, ale po vyzkoušení světla ve sklepě to budu s sebou nosit do vody. Svítí to jako ďas.