Dovolte mi se s vámi podělit o zkušenosti se, v současné době poměrně populárním, skútrem Apollo AV-1. Tento japonský výrobek považuji za zatím jediný dostupný a mě známý skútr, jenž může, po úpravách, fungovat pro rekreační potápění, pokud člověk nechce koupit Gavin či jeho skorokopie za dvojnásobnou cenu. Tyto produkty pro náročnější potápění jsou samozřejmě použitelné bez úprav, ale jsou těžší a dražší.
Apollo (bez úprav) jsem v Brně koupil za cca 45-50 tisíc Kč. Jako spoustu potápěčských potřeb jej zřejmě navrhovali odborníci na obchod, elektroniku, design ..., kteří se v životě nepotápěli.
Jeho výkon je srovnatelný s výše uvedenými produkty - testováno v bazénu. Výdrž při nastaveném propelleru na nejvyšší rychlost je přibližně 45 až 55 minut, což pro rekreační potápění stačí. Jenže ty nevýhody. K tomu, aby byl skútr použitelný, bylo nutno se vyrovnat s následujícími problémy, které budu pro přehlednost číslovat:
Ač se mi to zpočátku zdálo nemožné, podařilo se mi asi vše nějakým způsobem vyřešit. Ověřeno na Heřmanicích.
ad 1) Negativní vztlak. Pomocí vodovodní hostalenové trubky DN 40 a 60 na tlak 1 MPa (ne víc - moc tlustá stěna), víček DN 60 a svářečky na hostalen jsem vytvořil plováky. Tři DN 40 dlouhé 14 cm jsem připevnil na horní část propelleru pomocí měděného drátu, jeden dlouhý 24 cm DN 60 vepředu nahoře pomocí pásku nerezu a stahovacího pásku viz obrázek. Ten horní je odnímatelným pomocí šroubu. Pozor na atypický závit na skútru. Skútr se stal neutrálním ve sladké vodě. Ve slané není problém přidat závaží. Po odejmutí horního plováku lze např. pro šnorchlení použít skútr s tzv. hands free sadou, viz strany prodejců.
ad 2) Eliminace točivého momentu. Díky plovákům se těžiště ještě více vychýlí dolů, ale to nestačí. Musel jsem vypálit pájkou příčky uvnitř, které drží baterii uprostřed. Ta se potom posune směrem dolů, a těžiště je dostatečně posunuté. Točivý moment skútr otočí o 90° a pak se stabilizuje. Nutno ovšem přejmenovat pravý bok skútru na vršek. Toto je nejdrastičtější zásah a strašně to při vypalování smrdí.
ad 3) Vlastní spojení skútr - potápěč. Jednoduše jsem vyvrtal do krytu propelleru otvory, a za ně přivázal šňůry. Rozvedeno je to na webu. Ale zde jen na jedné straně. Nutno upevnit na protilehlých stranách, nahoře a dole. pozor na přejmenované části, viz bod 2.
ad 4) Ovládání chodu a řízení. Pro pohodlné držení a řízení jednou rukou jsem pomocí hostalenového potrubí, T kusu a kolen, udělal držadlo na krytu propelleru. Problém se spínáním jsem vyřešil tak, že jsem vyvrtal otvor do tlačítka, původním madlem jsem protáhl šňůru jejíž jeden konec je upevněn na tlačítku a druhý konec jsem upevnil na novém držadle. Při uchopení za držadlo lze bez problémů posunutím ruky napružit šňůru, která zevnitř"zmáčkne tlačítko na původním madle. Kupodivu to funguje spolehlivě. Znovu zdůrazňuji, že pracovní poloha je pravým bokem vzhůru.
ad 5) Max hloubka. Na webu je popsán způsob, jak lze skútr přizpůsobit jednoduše pro hloubku cca 70m. Jedná se o rozšíření otvoru pro čep ovládání, který se asi jinak tlakem zkříží. V pevnosti pláště a těsnosti asi není problém. Nemám zatím ověřeno, ale úpravu jsem provedl a do hloubky půjdu.
Článek nemá v žádném případě vzbudit dojem, že se jedná o špatný výrobek. Naopak, mezi tou bídou na trhu lze asi jediný tento rekreační skútr přizpůsobit používání pro vážnější potápění na volné vodě. Pokud někdo bude Apollo používat v čisté vodě ve dne a na krátké vzdálenosti, lze jej doporučit i bez úprav. Nicméně, chci se o moje zbastlení podělit, neboť opravdu funguje.
Závěrem chci poděkovat RH za nesehnatelný šroubek s divným závitem a nerezový plech, který po očistění od slepičáků posloužil k upevnění plováku.