Strany
potápěčské
vydává Zdeněk Šraier
Strany potápěčské
vydává Zdeněk Šraier
zavřít

Napište hledaný výraz a stiskněte Enter

 

Úprava skútru Apollo AV-1

pro reálné potápění

autor: Helán Martin  (publikováno: 01.03.2004)
redakčně zpracoval: Zdeněk Šraier

Dovolte mi se s vámi podělit o zkušenosti se, v současné době poměrně populárním, skútrem Apollo AV-1. Tento japonský výrobek považuji za zatím jediný dostupný a mě známý skútr, jenž může, po úpravách, fungovat pro rekreační potápění, pokud člověk nechce koupit Gavin či jeho skorokopie za dvojnásobnou cenu. Tyto produkty pro náročnější potápění jsou samozřejmě použitelné bez úprav, ale jsou těžší a dražší.

http://www.apollosportsusa.com/Products/UWVehicles/AV1_Scooter.htm

Apollo (bez úprav) jsem v Brně koupil za cca 45-50 tisíc Kč. Jako spoustu potápěčských potřeb jej zřejmě navrhovali odborníci na obchod, elektroniku, design ..., kteří se v životě nepotápěli.

Jeho výkon je srovnatelný s výše uvedenými produkty - testováno v bazénu. Výdrž při nastaveném propelleru na nejvyšší rychlost je přibližně 45 až 55 minut, což pro rekreační potápění stačí. Jenže ty nevýhody. K tomu, aby byl skútr použitelný, bylo nutno se vyrovnat s následujícími problémy, které budu pro přehlednost číslovat:

  1. Skútr má ve sladké vodě negativní vztlak cca 1,3 kg. Ve slané asi 0,8 kg (neověřeno). To je pro používání velice nepříjemné, v našich vodách snad i nebezpečné. Když zastavíte, zaryjete se skútrem a někdy i hubou do kalu v korytě Dalešic. Správně má být neutrální, vyvážený na vodorovnou polohu.
  2. Skútr má těžiště ve svislé ose, mírně vychýlené směrem vzhůru. Výsledek je, že není eliminován točivý moment, způsobený otáčením vrtule. Laicky řečeno, pokud jej nedržíte pevně, má tendence se otáčet (a taky to dělal) za chodu proti směru otáčení vrtule. U dospělých skútrů je vyosením baterie vychýleno těžiště, takže při jízdě lze řídit dvěma prsty a skútr se nepřetáčí.
  3. Výrobce předpokládá styl jízdy na způsob pářících se psů (skúrt fena, potápěč pes). Znamená to jednak zablokované obě ruce, což vylučuje jízdu za snížené viditelnosti, použití kompasu atd. a navíc je nutno se silou držet, což považuji pod vodou a pro delší jízdu za nepřípustné. Dospělé skútry jsou při jízdě upevněny karabinou a cca 60 cm dlouhými šňůrami za D kroužek na mezinožním popruhu (předpokladem je výstroj s křídlem a backplatem, ale pokud se někdo ještě potápí se žaketem, šlo by to asi zbastlit na opasek nebo na žaket). Jedna ruka slouží pouze k ovládání a řízení, druhá je volná pro světlo atd.
  4. Z bodu 3. vyplývá další problém. Ovládací tlačítko je na madlu v přední části. Tedy nelze skútr ovládat, pokud je potápěč tažen za skútrem. Gavin a jemu podobné mají samozřejmě ovládání včetně držadla vzadu, na krytu propelleru.
  5. Výrobce uvádí maximální operační hloubku 40 m. Nepovažuji za dostatečné.

Ač se mi to zpočátku zdálo nemožné, podařilo se mi asi vše nějakým způsobem vyřešit. Ověřeno na Heřmanicích.

ad 1) Negativní vztlak. Pomocí vodovodní hostalenové trubky DN 40 a 60 na tlak 1 MPa (ne víc - moc tlustá stěna), víček DN 60 a svářečky na hostalen jsem vytvořil plováky. Tři DN 40 dlouhé 14 cm jsem připevnil na horní část propelleru pomocí měděného drátu, jeden dlouhý 24 cm DN 60 vepředu nahoře pomocí pásku nerezu a stahovacího pásku viz obrázek. Ten horní je odnímatelným pomocí šroubu. Pozor na atypický závit na skútru. Skútr se stal neutrálním ve sladké vodě. Ve slané není problém přidat závaží. Po odejmutí horního plováku lze např. pro šnorchlení použít skútr s tzv. hands free sadou, viz strany prodejců.
Zadní plováky Přední plovák Přední plovák upevněný

ad 2) Eliminace točivého momentu. Díky plovákům se těžiště ještě více vychýlí dolů, ale to nestačí. Musel jsem vypálit pájkou příčky uvnitř, které drží baterii uprostřed. Ta se potom posune směrem dolů, a těžiště je dostatečně posunuté. Točivý moment skútr otočí o 90° a pak se stabilizuje. Nutno ovšem přejmenovat pravý bok skútru na vršek. Toto je nejdrastičtější zásah a strašně to při vypalování smrdí.
Baterie Vypálené příčky

ad 3) Vlastní spojení skútr - potápěč. Jednoduše jsem vyvrtal do krytu propelleru otvory, a za ně přivázal šňůry. Rozvedeno je to na webu. Ale zde jen na jedné straně. Nutno upevnit na protilehlých stranách, nahoře a dole. pozor na přejmenované části, viz bod 2.
Závěs

ad 4) Ovládání chodu a řízení. Pro pohodlné držení a řízení jednou rukou jsem pomocí hostalenového potrubí, T kusu a kolen, udělal držadlo na krytu propelleru. Problém se spínáním jsem vyřešil tak, že jsem vyvrtal otvor do tlačítka, původním madlem jsem protáhl šňůru jejíž jeden konec je upevněn na tlačítku a druhý konec jsem upevnil na novém držadle. Při uchopení za držadlo lze bez problémů posunutím ruky napružit šňůru, která zevnitř"zmáčkne tlačítko na původním madle. Kupodivu to funguje spolehlivě. Znovu zdůrazňuji, že pracovní poloha je pravým bokem vzhůru.
Upravený spouštěč Upravený spouštěč

ad 5) Max hloubka. Na webu je popsán způsob, jak lze skútr přizpůsobit jednoduše pro hloubku cca 70m. Jedná se o rozšíření otvoru pro čep ovládání, který se asi jinak tlakem zkříží. V pevnosti pláště a těsnosti asi není problém. Nemám zatím ověřeno, ale úpravu jsem provedl a do hloubky půjdu.

Hotové dílo

Článek nemá v žádném případě vzbudit dojem, že se jedná o špatný výrobek. Naopak, mezi tou bídou na trhu lze asi jediný tento rekreační skútr přizpůsobit používání pro vážnější potápění na volné vodě. Pokud někdo bude Apollo používat v čisté vodě ve dne a na krátké vzdálenosti, lze jej doporučit i bez úprav. Nicméně, chci se o moje zbastlení podělit, neboť opravdu funguje.

Závěrem chci poděkovat RH za nesehnatelný šroubek s divným závitem a nerezový plech, který po očistění od slepičáků posloužil k upevnění plováku.

autor: Helán Martin
redakčně zpracoval: Zdeněk Šraier