Jednotlivé kapitoly z knihy Výstroj pro rekreační technické vrakové a jeskynní potápění (Doing It DIR)
Vhodné křídlo má pouze jeden přetlakový ventil (angl. over-pressure valve, OVP) umístěný vlevo dole na přední straně duše. Na zadní straně by nebyl dobře dostupný. Lze ho ovládat levou rukou i v případě, že druhá má na starosti partnera v bezvědomí, řídí skútr nebo zavírá pravý post v případě závady. Nepřetížený potápěč má ve vodě pouze mírně nafouknuté křídlo.
V trimu obaluje křídlo láhve a ventil tvoří spolu s plynem nejvyšší část křídla. Pro vypouštění plynu není tedy nutno porušit výrazně horizontální polohu tak jako při vypouštění inflátorem. Důležité je za šňůrku tahat směrem k hladině. Provázek vypouštěcího ventilu je „holý“, maximálně s uzlíkem na konci. Není zakončen žádným pomocným plastovým či kovovým rozšířením (např. olůvkem). To by se mohlo teoreticky zachytit mezi stejdže či do vodicí šňůry a způsobit mj. nechtěné upouštění křídla. Stejně tak se může zaseknout na souši do prken plochy pro strojení a při vstávání ho potápěč může utrhnout i s ventilem.
Délka šňůrky ventilu se pohybuje mezi 10‒15 cm. Pokud se provázek zdá někomu příliš tenký/silný/krátký, může ho během několika málo minut nahradit vhodnějším.
Existuje jednoduché cvičení, kterým si lze ověřit funkci křídla a dodat si sebevědomí pro případ krizové situace. Začátečníci by se mu měli však raději vyhnout. Pravou rukou stiskneme naplno dofukovací tlačítko inflátoru, popř. se mírně předkloníme a zároveň levou rukou vypouštíme plyn z křídla. Pokud je křídlo kvalitní, hloubku bez problémů udržíme i v mělčinách pod 5 metrů, kde to je nejsložitější. Pokud máme pocit, že bychom začali stoupat, stačí několikrát mírně kopnout. Pokud by kopání nepomáhalo, přestaneme samozřejmě dofukovat a přebytečný plyn vyfoukneme.
V ideálním případě dbáme na to, aby měl závit přetlakového ventilu křídla stejný rozměr jako závit přetlakového ventilu bójky či zvedacího vaku. V tom případě budeme mít vlastně na bójce záložní ventil, kterým bychom mohli během chvilky nahradit poškozený ventil křídla.
A to i pod vodou. Při pokročilejších kursech (např. jeskynních) někdy instruktor ventil nenápadně studentovi z křídla odmontuje. Pokud není potápěč přetížen, je křídlo jen minimálně nafouknuté. Při pohybu v horizontální poloze s výše popsaným typem křídla si chybějícího ventilu všimne pravděpodobně, až když ho bude chtít použít.
Za šňůrku ventilu taháme směrem k hladině, s mírným úklonem, popř. předklonem. Stejným způsobem lze přelít vzduch na levý bok, když na něm visí negativní stage(s). To potápěče dostane do vyvážené polohy. V druhém případě plyn nevypouštíme.
Vypouštěcí provázek s olůvkem.
Ventil bójky zaměnitelný s ventilem křídla (vlevo) a stejný ventil rozmontovaný.
Hlavní výhody umístění ventilu křídla vlevo dole
Co se týče OOG situace (poskytnutí plynu buddymu v nouzi):
- pravá, poskytující ruka je vždy volná pro poskytování automatiky z úst
- při poskytování plynu lze zároveň regulovat vztlak levou rukou (ve stresu mají lidé tendenci zadržet dech a začít stoupat)
- když dlouhou hadici předáme, můžeme regulovat vztlak, zatímco máme přehled o hloubce díky bottom-timeru na pravém předloktí
V jiných případech:
- v případě samovolného dofukování křídla lze zavírat hlavní (pravý) post pravou rukou, zároveň vypouštět plyn levou rukou, popř. i lehkými kopy v předklonu udržovat hloubku (případ, kdy nelze odpojit inflátorovou hadici od inflátoru, jelikož je třeba zamrzlá)
- kontrola vztlaku při řízení skútru (řídíme pravou rukou a během jízdy napouštíme i vypouštíme levou rukou – skútr není potřeba zastavovat)
- kontrola vztlaku, pokud selhal skútr a buddy nás táhne svým za sebou (většina lidí jsou praváci, a tak nemusejí uvolnit stisk dominantní ruky*)
- lze vypouštět sucháč a křídlo bez převalování zleva doprava
*technik držení při skútrování je několik, ale upřednostňován je mezinožní popruh, který umožňuje držení oběma rukama nebo jen jednou, popř. unavené ruce střídat
Příště: Křídlo se dvěma dušemi a křídlo obehnané gumicuky