Strany
potápěčské
vydává Zdeněk Šraier
Strany potápěčské
vydává Zdeněk Šraier
zavřít

Napište hledaný výraz a stiskněte Enter

 

Výstroj pro rekreační technické vrakové a ...

Poslal dopisovatel Stran potápěčských

autor: Jan Špalek

Jednotlivé kapitoly z knihy Výstroj pro rekreační technické vrakové a jeskynní potápění (Doing It DIR)

Skútr část 3.

01.10.2025

Přeprava skútru

Skútr se pro delší cesty převáží zkompletovaný ve stavu odpojeného zdroje, popř. zablokování spouště, aby nemohlo dojít k zapnutí přístroje. Umístí se a připevní (třeba do držáku) gumicuky či popruhy, které zamezí jeho pohybu nebo pádu. Tak nedojde k poškození okolní výstroje ani skútru.

Nošení skútru je jednoduché a praktické pouze v případě lehkých skútrů. V jednoduchém terénu lze používat k přepravě bytelnějších vozíků („růdlů“). Transport do jeskyně může být namáhavou záležitostí. Vynalézavosti se meze nekladou. Menší skútry lze umístit do sudů a tahat je za provazy po zemi v nízkých prostorách. Další možností je vyrobit si nebo zakoupit držák pro nošení na zádech.

 

Transportní postroj pro delší nebo složitější chůzi. Levnou variantou je použití back-platu s popruhy na monoláhev.

 

Co se týče uskladnění, může skútr stát na koruně. Z baterií, nejen olověných, se vypařuje vodík. Aby měl kam unikat, skladuje se a dobíjí skútr otevřený. Aby se neničily velké statické o-kroužky, je vhodné je sejmout. Ten z přední části skútru nasazujeme těsně před ponorem a hned po něm sundáváme. Někdy se může zdát, že mají popraskaný povrch. Jedná-li se však opravdu jen o povrch, lze je bez starostí dále užívat. Pokud by byly extrémně nebo nevhodně používané, mohlo by dojít k jejich trvalému stlačení, snížení schopnosti těsnit a ohrožení těla skútru zatopením. V takovém případě neváháme a vyměníme je.

Skútr je drahá hračka, pro mnoho jeskynních ponorů nebo explorací nepostradatelná. Začínající jeskyňáři brzy zjistí, že se bez záložního skútru daleko nedostanou. Při transportu k/do/v jeskyni přichází stejně rychle i další poznatek, a sice že i tak drahý potápěčský nástroj je pouze spotřební zboží.

Z pohledu DIR filozofie je prioritou funkce a spolehlivost skútru pod vodou. Hmotnost na souši je vedlejší. Pokud však splňují dva skútry rozdílných výrobců vhodné parametry pro funkci ve vodě, je přirozené posuzovat jejich charakteristiku na souši či na lodi.

 

Nešťastníkovi se při transportu částečně vytrhl spínač rychlosti. Skútr se v hloubce zatopil a přeměnil v kotvu táhnoucí potápěče ke dnu. Naštěstí situaci ustál. Výrobce problém u novějších typů vyřešil.

© Josef Chroust

 

Vlasce zamotané v mechanismu vrtule. Pokud to konstrukce umožňuje, odšroubujeme vrtuli ve vodě a vlasec odřežeme.

 

„Potápíme se s důvěrou, že skútr neselže, ale počítáme s tím, že selže.“  Manuál ke kursu GUE DPV 1

 

Výrobci vhodných skútrů

Dnes je na trhu nemálo výrobců, kteří nabízejí vhodné skútry. Každý z nich má své klady i zápory. Do staré gardy patří legendární Gavin, který neudržel krok se svými následovníky jako Silent Submersion, X-Scooter a Genesis (všechny z USA). Nejžádanějším produktem je v současné době italský Suex (také prodávaný pod značkou Halcyon).

Pokud volíme skútr, dáme přednost značce a typu, který mají ostatní členové týmu. Při použití rozdílných skútrů, musí být každý člen týmu schopen bez problémů ovládat jakýkoli z nich. A dočasně ho ovládat a používat i levou rukou.

 

Potápěčka drží skútr za madlo na víku. © Andrea Kiss

 

Lithiová baterie skútru Suex XK1 s nabíječkou (výše) a olověné „autobaterie“ skútru Gavin Magnum s moderní  nabíječkou (níže). Bílý a zelený zapalovač slouží k představě ohledně velikosti.

 

Poznámky k baterii a autonomii

- zastaralá olověná autobaterie je k sehnání všude na světě, ale je nejtěžší

- čím je baterie „modernější“, tím je dražší, lehčí a méně odolná

- každý typ baterie vyžaduje jinou nabíječku; nabíječka k olověným bateriím zničí baterie NiMH

- moderní baterie nemají rády teplo, je vhodné je nenechávat během teplého dne v automobilu natož, když baterie vyjde na 60 tisíc korun

- z baterií všech typů vycházejí při nabíjení plyny; proto se doporučuje baterie dobíjet mimo tělo skútru, popř. ve větrné místnosti; bezprostředně po dobití bychom neměli skútr zavírat, ale počkat až výpary zcela zmizí

- olověné a NiMH baterie skladujeme nabité; lithiové baterie téměř vybité

 

Orientační autonomie s olověnou baterií pro krátké tělo skútru (např. Gavin) je 50 minut, pro standardní 100 minut a pro magnum 130 minut. Ale vše závisí na konkrétním výrobku, opotřebení a nastavení, použité výstroji a potápěčských dovednostech. Každý potápěč by měl znát omezení užívaného skútru, aby byl tým schopen bezpečně plánovat ponory. To se týká zejména jeskynních ponorů, kde selhání více přístrojů nebo chyba v plánování může ohrozit bezpečnost potápěčů.
 

Orientační autonomie skútru Suex XK1

při použití různě objemné výstroje

Testovaný skútr:

jediný nový Suex XK1 2016

Řidič skútru:

pouze autor (177 cm, 91 kg)

Neměnná výstroj:               

sucháč, vyhřívaný podoblek 400 g,

rukavice Check-Up, jeden kanistr 27 Ah,

hlava hlavního světla na ruce

Nastavená rychlost:

5 (u každého výrobku je mírně odlišná)

Průměrná hloubka:

5 metrů

Viditelnost:

1‒3 metry

Teplota vody:

5‒7 °C

Celková délka ponoru (+/-):

200 min.

Okolnosti:

sladká voda, slabé proudy (Ždáň, Slapy)

Poznámka:

přednostně dýcháno z S80

 

Použitá výstroj

Čas jízdy

Konečný stav

baterie/ujeto

2x 12, argonka 2l, S80, S40, záložní XK1

175 min.

 0 % / 7 km

2x 18, argonka 2l, S80, záložní XK1

180 min.

  4 %*/ 5 km

2x 18, argonka 2l, 2xS80, záložní XK1

180 min.

16 % / 5 km

2x 18, argonka 2l, 2xS80, S40, záložní XK1

180 min.

12 % / 5 km

 *teoreticky měl být konečný stav baterie vyšší, než u následujících ponorů s více výstrojí, ale v praxi nebyl; profil ponoru byl rozdílný v tom, že k orientaci v nízké viditelnosti sloužila stěna, ne dno a docházelo k častým zastávkám a rozjezdům v mizerné viditelnosti

 

Výsledky testu nám napovídají, že potápěči, kteří skútrují ve vodorovné poloze, si mohou být v mnoha situacích jisti, že plně nabitý skútr Suex XK1 2016 je potáhne po dobu až 3 hodin nepřetržité jízdy (zastávky odečteny), během které urazí alespoň 5 kilometrů.

 

Z historie HOG skútru

Dříve používali pionýři jako Gavin, Main a English skútry Tekna DV-3X, které byly však vhodné pouze do hloubky 50 metrů. Gavin, inženýr námořnictva USA, se tehdy rozhodl skútry upravit. V komoře byly testovány do hloubky 105 metrů a v praxi používány do téměř 100 metrů. To bylo v srpnu 1987.  V roce 1991 sestrojil Gavin prototyp svého podvodního skútru, který se stal na dlouhou dobu jediným skútrem používaným WKPP. Později jejich produkci převzal George Irvine, který je úspěšně prodával do té doby,

než vedení mezi DIR potápěči převzal italský SUEX. Gavin scooter hájil vedoucí pozici více než čtvrt století. V minulosti byla k tažení potápěče doporučována pevná šňůra délky standardizované uvnitř týmu. To aby mohl jakýkoli skútr v týmu používat kterýkoli z potápěčů bez nutnosti přenastavení. Prodloužení se pod vodou řešilo přidáním double-enderu/-ů, zkrácení omotáním kolem řídicí ručky skútru Gavin.

 

Tipy a úvahy ohledně skútru

 - čím jednodušší technologie jsou použity, tím je skútr spolehlivější

 - čím je skútr delší, tím je stabilnější, což je vhodné pro delší jeskynní jízdy

 - čím je skútr kratší, tím se s ním lépe a svižněji manipuluje při „blbnutí“

 - čím je skútr lehčí, tím lépe se transportuje na souši a manipulace při potápění z lodi je mnohem pohodlnější

 - použitý skútr bude mít nižší pořizovací cenu, ale musí mít v pořádku baterie

 - velice rychlý skútr je vám k ničemu, když ostatní v týmu mají pomalejší

 - i skútr, který vydrží jet 3 hodiny, což může být více, než do jeskyně potřebujete, musí mít zálohu v podobě druhého skútru, který musíte táhnout za sebou (tzv. záložní skútr, angl. back-up scooter), a dokonce i přes tato opatření stále ještě dostatečné zásoby plynu pro případ, že vás bude muset vytáhnout z jeskyně partner svým skútrem

 - při potápění v overhead prostředí je vhodný počet skútrů na dva potápěče tři (pro jednodušší ponory); pro složitější ponory může být vhodné, aby měl každý jeskynní potápěč svůj záložní skútr, v extrému i více

 - při skútrování hrozí nárazy do hlavy, utržení či poškození točítek a ventilů, natržení suchého obleku, zamotání se do lan držících mola v přístavištích nebo do starých i používaných rybářských vlasců

 

Příště: Pití a strava pod hladinou

autor: Jan Špalek